پارادیپلماسی و شبکه شهرهای خلاق یونسکو
دکتر مریم خالقی نژاد؛ پژوهشگر حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی
چیستی مساله
پیشرفت و توسعه پایدار، امروزه سرلوحه اهداف دولتها و ملتها قرار دارد. به جهت دستیابی به این امر میبایست همه بازیگران موثر و نهادهای موجود توانمند شوند و لازمه این توانمند سازی، استفاده از ابزارهای به روز و روشهای نوین است. استراتژیهایی که بر این امر مبادرت ورزیده توانستهاند در جهت یک حکمرانی پویا و فهم درست از آغاز یک سیاست جدید را به دست آورند. تحقیقهای شاهد محور در عرصه داخلی نشاندهنده موفقیت روشها و فرصتهای نوین در جهت مقابله با؛ چالشهای گریبانگیر، جلوگیری از بحران و آسیبهای اجتماعی و حتی تاثیر بر کاهش شکاف دولت ملت، و در عرصه خارجی تقویت روابط میان دولتها و ملتها، ایجاد زمینه های بیشتر برای همگرایی و بازنمایی ارزشهای مشترک را نشان داده است. لذا برای داشتن یک دولت پویا یا به زبان عامیانه دولت فربه باید تلاش کرد که چه در مرحله شناخت و چه در مرحله توصیف و سپس میدان از فرصتها و ظرفیتهای جدی بهره برد. در عرصه سیاسی و سیاست خارجی نیز آنچه مبرهن است متولد شدن روشهای نوین اعم از دیپلماسی نوین، دیپلماسی شهری، دیپلماسی محیط زیست و ... است . علاوه بر این با خلق مفهوم پارادیپلماسی در عرصه سیاست خارجی شاهد انفجار عمل کنشگران و بازیگران غیردولتی در عرصه سیاست خارجی در راستای تحقق منافع ملی (گاها در برخی کشورها متضاد با دولت حاکم) هستیم. در این بین یکی از ظرفیتهایی که اکنون به عنوان یک فرصت تلقی میشود استفاده از ظرفیت شهرها و استانهای هر کشور است که ظرفیت اقتصادی و فرهنگی محسوب میگردند. با عطف به تلفیق موارد گفته شده در خصوص اهمیت به کارگیری ظرفیتهای پارادیپلماتیک ظرفیت شهرها و استانها باید گفته شود که سازمان ملل در دهه گذشته تلاش داشته است تا شهرهای بیشتری را به جمع شهرهای خلاق خود اضافه نماید که مراد از این منظور قرار گرفتن در جهت توسعه و توانمندسازی بیشتر میباشد. به همین جهت با تاکید بر برنامه سازمان ملل در جهت شهرهای خلاق و از سوی دیگر ظرفیتهای پارادیپلماتیک شهرهای ایران، در صورت عملی نمودن این امر، به عینه، نسبتِ علومِ انسانی با مقوله کاربردی بودن آن، آشکار شده و در شرایطی که کشور نیازمند تصمیمات بزرگ برای توسعه پایدار است قوی نمودن بنیانهای آن در عرصه جهانی یکی از ملزومات این مهم است. به نظر میرسد پرداختن به مباحث جدید در صورت عملی شدن، میتواند کمک به کمرنگ نمودن برخی موانع و ایجاد چشم اندازهایی نوین در قدرت منطقه و بین المللی جمهوری اسلامی ایران نماید. بدین منظور در ادامه با توجه به اهمیت این مهم، ابتدا به برنامه شهرهای خلاق و سپس به ظرفیتهای پارادیپلماتیک و تاثیرات متقابل آن پرداخته شده است.
شبکه شهرهای خلاق یونسکو (UCCN)
شبکه شهرهای خلاق یونسکو برنامهای از سوی یونسکو است که در سال ۲۰۰۴ تأسیس شد و هدف آن تمرکز بر خلاقیت و صنایع فرهنگی در توسعه محلی و همکاریهای بینالمللی است.
شهر خلاق مفهومی است که برای اولین بار در سال 1988 توسط دیوید ینکنن [1] استرالیایی عنوان شد. این مفهوم که بسیار توسعه یافته و با شکل گیری شبکه شهرهای خلاق یونسکو UCCN، اکنون به یک جنبش جهانی تبدیل شده است، منعکس کنندهی یک الگوی برنامه ریزی جدید برای شهرها است. ینکن در مقالهاش استدلال میکند؛ شهرها علاوه بر این که باید کارا و دارای عدالت اجتماعی باشند، باید خلاق نیز باشند به این معنا که متعهد به تقویت خلاقیت در بین شهروندان و فراهم آوردن مکانها و تجربیات رضایت بخش برای آنها باشند.
شبکه شهرهای خلاق یونسکو (UCCN) شبکه ای از شهرهای سراسر جهان است که توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به دلیل تعهد آنها به قرار دادن خلاقیت و صنایع فرهنگی در هسته برنامه های توسعه شهری خود تعیین شده است. این شبکه به منظور ارتقای همکاری میان شهرهایی که خلاقیت را به عنوان یک عامل استراتژیک برای توسعه پایدار شهری به رسمیت شناخته اند، تأسیس شد.
UCCN در هفت زمینه خلاق سازماندهی شده است که عبارتند از:
1. صنایع دستی و هنرهای عامیانه[2]
2. طراحی[3]
3. فیلم [4]
4. خوراک شناسی[5]
5. ادبیات[6]
6. هنرهای رسانه ای[7]
7. موسیقی[8]
هر شهری که به عنوان شهر خلاق یونسکو معرفی میشود باید تعهد خود را به یک یا چند مورد از این زمینههای خلاق در استراتژیهای توسعه شهری خود نشان دهد. برای عضویت در شبکه شهرهای خلاق یونسکو، یک شهر باید معیارها و الزامات مشخص شده توسط یونسکو را برآورده کند. این الزامات عبارتند از:
1. ارائه درخواست رسمی به یونسکو مبنی بر ابراز علاقه شهر برای پیوستن به شبکه.
2. نشان دادن تعهد روشن به ترویج زمینه (های) خلاقانه تعیین شده در شهر.
3. ارائه شواهد دال بر صنایع خلاق و ابتکارات فرهنگی موجود در داخل شهر.
4. تدوین برنامه اقدام جامع که چگونگی ارتقای خلاقیت و صنایع فرهنگی شهر را در توسعه شهری ترسیم میکند.
هنگامی که شهری به عنوان عضو UCCN پذیرفته میشود، میتواند از طیف وسیعی از مزایا بهرهمند شود، از جمله:
1. افزایش دیده شدن و شناخته شدن در صحنه جهانی به عنوان شهری متعهد به پرورش خلاقیت و صنایع فرهنگی.
2. دسترسی به فرصتهای شبکه با سایر شهرهای عضو، که منجر به همکاریها و مشارکتهای بالقوه میشود.
3. شرکت در رویدادها، کنفرانسها و کارگاههای بین المللی که توسط یونسکو برای ارتقای تبادل و همکاری فرهنگی برگزار میشود.
4. فرصتهای تامین مالی و حمایت از پروژهها و ابتکارات خلاقانه در داخل شهر.
5. افزایش گردشگری فرهنگی و توسعه اقتصادی، زیرا داراییهای خلاقانه شهر از طریق شبکه یونسکو ارتقا مییابد.
به طور کلی، عضویت در شبکه شهرهای خلاق یونسکو میتواند منابع و فرصتهای ارزشمندی را برای شهرها فراهم کند تا از خلاقیت برای توسعه پایدار شهری و غنی سازی فرهنگی استفاده کنند.
ظرفیتهای پارادیپلماتیک و شهرهای خلاق
پارادیپلماسی به عملکرد کنشگران دیپلماتیک اشاره دارد که مستقل از دولت ملی در روابط بین المللی و دیپلماسی مشارکت دارند. تقویت ظرفیتهای پارادیپلماتیک میتواند به جایگاه شهرهای خلاق یونسکو کمک کند و قدرت ملی را از طرق مختلف که در ادامه مطرح میشود افزایش دهد.
اولا، وقتی بازیگران پارادیپلماتیک فعالانه در روابط بینالملل و دیپلماسی مشارکت میکنند، میتوانند شهر یا منطقه خود را به عنوان یک مرکز فرهنگی و خلاق معرفی کنند، که برای به رسمیت شناختن به عنوان شهر خلاق یونسکو ضروری است. دولتهای محلی میتوانند با نمایش میراث فرهنگی، بیان هنری و نوآوری منحصر به فرد خود، توجه و حمایت یونسکو و سایر نهادهای بین المللی را به خود جلب کنند.
ثانیا، پارادیپلماسی به بازیگران اجازه میدهد تا ارتباط و مشارکت مستقیم با سایر شهرها و مناطق در سراسر جهان برقرار کنند. با همکاری در مبادلات فرهنگی، پروژه های مشترک و ابتکارات اقتصادی، بازیگران مانند شهرها، استانها و... میتوانند دیده شدن و نفوذ خود را در صحنه جهانی افزایش دهند. این نه تنها شانس آنها را برای به رسمیت شناخته شدن به عنوان یک شهر خلاق یونسکو افزایش می دهد، بلکه موقعیت آنها را در چارچوب ملی تقویت میکند و در برخی از کشورها و مناطق که دچار برخی محرومیتها هستند میتواند باعث تقویت رشد و توسعه و همبستگی بیشتر ملی شود.
علاوه بر این، ابتکارات پارادیپلماتیک موفق میتواند منجر به افزایش گردشگری، سرمایه گذاری خارجی و تبادل فرهنگی در منطقه شود که میتواند به نفع اقتصاد ملی و افزایش قدرت نرم کشور باشد. بازیگران پارادیپلماتیک با استفاده از موقعیت شهر خلاق یونسکو و مشارکتهای بینالمللی، میتوانند به رفاه کلی و به رسمیت شناختن جهانی کشور کمک کنند.
در خاتمه، پارادیپلماسی و تقویت ظرفیتهای پارادیپلماتیک نقش مهمی در دستیابی به جایگاه شهر خلاق یونسکو و افزایش قدرت ملی دارد. این بازیگران با مشارکت فعال در روابط بینالملل و به نمایش گذاشتن داراییهای فرهنگی و خلاقانه خود در یک پلتفرم جهانی، نه تنها میتوانند شهرت خود را افزایش دهند، بلکه میتوانند جایگاه و نفوذ کشور خود را در کل ارتقا دهند. برای مثال اگر شهرها را نوعی کنشگر پارادیپلماتیک بدانیم در این زمینه دیپلماسی شهری که زیرمجموعه پارادیپلماسی است میتواند به صورت زیر مثمر ثمر واقع شود.
دیپلماسی شهری میتواند به طور قابل توجهی بر شهرهای خلاق یونسکو با ترویج تبادلات فرهنگی، تقویت همکاری و افزایش شناخت جهانی تأثیر بگذارد. از آنجایی که شهرها درگیر تلاشهای دیپلماتیک برای نمایش میراث فرهنگی و خلاقیت خود هستند، احتمال جلب توجه و حمایت بین المللی برای نامگذاری خود به عنوان شهرهای خلاق یونسکو بیشتر میشود. این میتواند منجر به افزایش فرصتهای مالی، گردشگری و مشارکت با سایر شهرها شود و موقعیت آنها را به عنوان قطب خلاقیت و نوآوری افزایش دهد.
برعکس، شهرهای خلاق یونسکو میتوانند با خدمت به عنوان بسترهایی برای گفتگوی بین فرهنگی، اشتراک دانش و همکاری، بر دیپلماسی شهری تأثیر مثبت بگذارند. از آنجایی که شهرها در ابتکارات مشترک مانند رویدادهای فرهنگی، جشنوارهها و برنامههای تبادل همکاری میکنند، نه تنها تنوع فرهنگی و خلاقیت را ارتقا میدهند، بلکه روابطی ایجاد میکنند که میتواند روابط دیپلماتیک را تقویت کند و صلح و تفاهم بین ملتها را تقویت کند. شهرهای خلاق یونسکو با بهره گیری از قدرت خلاقیت و فرهنگ میتوانند نقشی کلیدی در ترویج توسعه پایدار شهری و پیشبرد تلاشهای دیپلماسی جهانی ایفا کنند.
نویسنده
مریم خالقی نژاد
مریم خالقی نژاد، پژوهشگر مهمان مرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه در گروه سیاست خارجی و تمدن ایرانی می باشد. وی دانش آموخته دکتری علوم سیاسی گرایش مسایل ایران است. حوزه مطالعاتی وی سیاست خارجی ایران و غرب آسیا می باشد.