واکاوی مکانیسم های دیپلماسی فرهنگی ترکیه در لبنان
دکتر حسن صادقیان / عضو گروه یک و پژوهشگر مهمان در گروه مطالعات جامعه و سیاست خارجی ترکیه
دیپلماسی فرهنگی، فرایندی هدفمند بوده و برای تحقق و دستیابی به اهداف تعریف شده، تدوین و اجرا میشود. بنابراین، دیپلماسی فرهنگی از روابط و تبلیغات فرهنگی متمایز می شود؛ زیرا برخلاف تبلیغات، هدف دیپلماسی فرهنگی تعامل با مخاطبین است نه صرفاً القاء و انتقال پیام های فرهنگی. همچنین در دیپلماسی فرهنگی بر روابط متقابل پایدار و درازمدت تأکید می شود و از مبارزه و کشمکش سیاسی کوتاه مدت و زودگذر برای کسب منافع آنی و فوری اجتناب می گردد.
دیپلماسی فرهنگی به عنوان یک ابزار کارآمد و قابل انعطاف در سیاست خارجی، زمینه ساز ارتقاء روابط دولتها و به تبع آن افزایش تفاهم میان ملتها و صلح و ثبات بینالمللی است. دیپلماسی فرهنگی نمونه بارز و اعلای قدرت نرم می باشد که به کشورها این امکان و توان را میدهد بر طرف مقابل تأثیر گذاشته و او را از طریق عناصری چون فرهنگ، ارزشها و ایده ها ترغیب به همکاری نمایند. دیپلماسی فرهنگی درصدد تبیین فرهنگ ارزشی و رفتاری یک نظام سیاسی برای بازیگران مختلف عرصه بین الملل شامل دولتها، سازمانهای بین المللی، نهادهای جوامع مدنی و افکار عمومی است. بر این اساس، «نفوذ» و «اثرگذاری» را دو هدف اصلی دیپلماسی فرهنگی می شمارند.
در جهان معاصر در سه محور 1. روابط رسمی، 2. جریان عاملان و واسطههای فرهنگی، و 3. فعالیتهای تأثیرگذار بر افکار عمومی، تبادل فرهنگی صورت میگیرد. این مثلث، هندسه اصلی روابط و مناسبات فرهنگی در عصر حاضر و در فضای حقیقی و مجازی را میان ملتها پدید آوده است.
در مقاله حاضر تلاش شده است در قالب تعریف و مفاهیم و محورهای دیپلماسی فرهنگی، مکانیسمهای دیپلماسی فرهنگی دو دهه اخیر ترکیه را که در اصل مکانیسمهای قدرت نرم این کشور در دستیابی به دو هدف «نفوذ» و «اثرگذاری» در کشور لبنان بشمار میآیند، مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.
روابط ترکیه و لبنان سابقه طولانی دارد. این روابط طولانی مدت هر دو کشور را به کانون توجه یکدیگر تبدیل کرده است. ترکیه از روابط تاریخی، فرهنگی و سیاسی خود برای حفظ یک رابطه متوازن استفاده میکند؛ به همین دلیل، با وجود مشکلات مختلف در لبنان، روابط بین دو کشور همچنان پایدار است. در این زمینه، بهویژه از سال 2002، گسترش فعالیتهای سازمانهای کمکهای اجتماعی ترکیه در لبنان و طرحهایی مانند تأسیس مؤسسات فرهنگی و آموزشی، روابط میان دو کشور را به مراتب توسعه بخشیده است. هرچند هنوز موانع زیادی وجود دارند که اجازه نمیدهند سطح روابط ترکیه و لبنان به حد اعلا برسد.
دیدگاههای گروههای لبنانی نسبت به ترکیه به دلایل تاریخی، مذهبی و فرقهای متفاوت است و این امر گاهی در گفتمانهای مقامات عالیرتبه منعکس میشود. به ویژه اتفاقاتی مانند تعریف میشل عون رئیس جمهور لبنان از امپراتوری عثمانی به عنوان «دولت تروریستی» باعث تنش در روابط دو کشور شد (Kürkçüoğlu, 1972). همچنین، با روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه در رویکرد سیاست خارجی ترکیه، رویکرد احمد داوود اوغلو با تمرکز بر «هویتهای تاریخی، مذهبی و منطقهای» برخی گروهها را بهویژه در لبنان آشفته کرد. بهطوریکه، گذشته عثمانی در میان برخی از گروههای لبنانی اثر منفی بر جای گذاشته است و ناسیونالیسم عربی به سمت سازمانهای مخفی در لبنان روی آورد. یادبودها و یادبودهایی که یادآور وقایع و احکام اعدام جمال پاشا، فرمانده عثمانی در منطقه شام/دریای مدیترانه در لبنان بود، باعث شد که امپراتوری عثمانی به عنوان یک مهاجم در لبنان دیده شود (Atay,2013).
این دیدگاههای متفاوت و رویدادهای گذشته نفوذ ترکیه در لبنان را محدود میکند و گهگاه به تنش در روابط میانجامد. بنابراین بعد از سالهای 2002 رهبران آنکارا، به منظور ایجاد روابط بین ترکیه و لبنان بر مبنای مستحکمتر و درک متقابل، توجه به حساسیتهای تاریخی و مذهبی و تقویت گفتگو را بسیار مهم ارزیابی کردند و به آن جامه عمل پوشاندند. به طوریکه، با تأکید بر چهره جدید ترکیه در سطح جهان، بر دیپلماسی عمومی و فرهنگی تمرکز و تأکید شد. به همین منظور دستور ایجاد «دفتر هماهنگی دیپلماتیک عمومی» در روزنامه رسمی مورخ 30 ژانویه 2010 در نخستوزیری منتشر گردید. (Erhan, 2010: 21).
پیوندهای فرهنگی بین ترکیه و لبنان یکی از جنبههای مهم قدرت نرم را تشکیل میدهد. ترکیه دارای میراث تاریخی و فرهنگی غنی است و میتواند در شکلگیری هویت ترک و اتحاد عناصر مذهبی، فرهنگی و تاریخی کمک کند. فعالیتها و فعالیتهای آژانسهای دیپلماتیک عمومی مانند تیکا (TIKA)، یونس امره (YEE) و سازمان ترکهای خارج از کشور و جوامع خویشاوند (YTB)، نقش مهمی در تقویت روابط دوجانبه سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی ترکیه و لبنان دارد[1]. این آژانسها بر ارزشهای مشترک مانند دین، زبان، فرهنگ، هنر و تاریخ تاکید میکنند تا ارتباط و تفاهم بین مردم دو کشور تضمین شود. ابراهیم کالین، مشاور سابق رجب طیب اردوغان در یک سرمقاله (2006) اظهار داشت که قدرت نرم بر اعتبار و جذابیت یک ملت و همچنین بسیج منابع غیرنظامی آن استوار است. وی ایران، مصر و ترکیه را تنها سه ملتی در خاورمیانه میداند که به دلیل تاریخ غنی و تجارب سیاسی و فرهنگی خود از قدرت نرم برخوردارند. (Çevik, 2019;58)
ترکیه ترجیح میدهد از زبانی فراگیر و متنوع برای ایجاد تأثیر مثبت بر لبنان و تقویت تفاهم و همکاری بین دو ملت استفاده کند. ترکیه و لبنان برای مدت طولانی تحت حاکمیت امپراتوری عثمانی با هم زندگی کردهاند. در این دوره تغییرات فرهنگی، تحرکات تجاری و مهاجرت به شدت صورت گرفت. ترکیه با تبلیغ و انعکاس سیاستها و شعارهای بشردوستانه، درصدد است در لبنان آن هویت تاریخی طلایی از امپراتوری عثمانی را که بهعنوان یک امپراتوری خیرخواه و امیتبخش عمل میکرد، تداعی ببخشد.
شایان ذکر است این روایت گسترده در طول تاریخ امپراتوری عثمانی، ترکیه را بهعنوان بندرگاه امن مهاجران قرار داده و آن داستان تاریخی را تا به امروز حمل میکند. بهعنوان مثال، مفهوم ترکیه به عنوان یک «بندر امن» از خیرخواهی عثمانی نسبت به یهودیان سفاردی، مهاجرتهای بالکان در اوایل قرن بیستم و در دهه 1980، و همچنین هجوم پناهندگان کُرد از عراق بین سالهای 1988 و 1991، اعتبار میگیرد. پناه دادن به آوارگان سوری بعد از بحران «بهار عربی» و امروزه، پناه دادن به آوارگان فلسطینی و لبنانی این مفهوم و تصویر را ترمیم و تقویت کرده است. طرف اینجاست که از نظر زبانهای گفتاری و مورد استفاده، ترکی و عربی زبانهایی هستند که بین ترکیه و لبنان رایج است. در حالی که آموزش عربی نقش مهمی در ترکیه ایفا میکند، ترکی نیز در لبنان تدریس میشود. این امر تعامل فرهنگی مبتنی بر زبان را تسهیل میکند و در تفهیم و تحکیم این مفهوم و هویت خیرخواهانه نقش آفرین است.
از نظر تعامل فرهنگی، شباهتها و ویژگیهای مشترکی بین ترکها و لبنانیها در زمینههای مختلف مانند موسیقی، ادبیات، معماری و صنایع دستی سنتی وجود دارد. در حوزه گردشگری، ترکیه و لبنان کشورهایی هستند که پتانسیل قابل توجهی دارند. هر دو کشور با میراث تاریخی و فرهنگی، زیباییهای طبیعی و جاذبههای توریستی خود بازدیدکنندگان را به خود جذب میکنند. این فعالیتهای گردشگری باعث افزایش تعاملات فرهنگی میشود.
فعالیتهای همکاری بین ترکیه و لبنان در حوزههای آموزشی و دانشگاهی وجود دارد. همکاری در زمینههایی مانند برنامههای تبادل دانشجو، پروتکلهای دانشگاه و رویدادهای فرهنگی انجام میشود. در همین راستا، جامعه لبنانی استانبول، مدارس خصوصی خود را در ترکیه افتتاح کرده است.
«هویت مشترک قومی و زبانی» در مناطق مختلف جغرافیایی و اقالیم گوناگون فرهنگی از جمله کشور لبنان، از دیگر فرصتها و ظرفیتهای ارزشمند و مهمی است که میراث امپراتوری عثمانی برای ترکیه کنونی می باشد. در کشور لبنان، علاوه بر ترکمنهای لبنان، لبنانیهای ترکتبار و تابعیت ترکیه زیاد هستند. پس از سال 2017، بسیاری از لبنانیها به دلیل بحران اقتصادی و اجتماعی در لبنان، در ترکیه ساکن شدند. این امر به دلیل شباهتهای اجتماعی و فرهنگی و همچنین فرصتهای متفاوت در ترکیه رخ داده است. وزیر خارجه ترکیه «مولود چاووش اغلو» در دیدار خود از بیروت که در پی انفجار اخیر در بندر این شهر انجام شد، اعلام کرد که اردوغان او را مأمور کرده است که به ترکمنهای لبنانی یا هر فردی با تبار ترک تابعیت دهد. طبق ارقام نیمهرسمی تا سال 2019، تقریباً 18000 لبنانی درخواست تابعیت ترکیه را داده بودند که از این میان 9600 نفر موفق به دریافت آن شدند. البته، همه تقاضاها از طرف ترکها یا ترکمنتبارها داده نشده است، بلکه بسیاری از لبنانیها به خاطر ثبات، سبک زندگی و توافق لغو ویزا بین دو کشور، جذب ترکیه شدهاند. همچنین، سریالهای محبوب تلویزیونی ترکیه و سیاستهای پوپولیستی رهبران آنکارا، بسیاری از لبنانیها را به شدت تحت تأثیر قرار داده است؛ از جمله اهل سنت لبنان که با مشاهده نفوذ ایران در میان شیعه های کشور، آنها نیز بهدنبال دولتی هستند که بتوانند به آن تکیه کنند.
امروزه لبنانیها مانند سایر اعراب به طور قابل توجهی تحت تأثیر سریالهای تلویزیونی ترکی هستند و محتوای فیلمهای ترکی فضای قابل توجهی را در اذهان و قلوب لبنانها اشغال میکند. این مجموعههای تلویزیونی، دیالوگ گمشدهای را بین فرقه ها و گروههای مختلف لبانی ایجاد کرد و به همین دلیل تعداد گردشگران لبنانی از ترکیه و استفاده از محصولات ترکیه افزایش یافت. بر اساس آمار وزارت گردشگری و فرهنگ جمهوری ترکیه، طی سالهای اخیر تعداد گردشگرانی لبنانی افزایش بیسابقهای (حدود 30 هزار نفر در سال 2024) داشته است.
ترکیه با زیبایی و تنوع طبیعی خود توانسته است توجه لبنانیها و دیگر اعراب را به خود جلب کند. همین امر باعث شده است که در زمینههای مختلف از فرهنگ ترکی تقلید کند و زبان ترکی را بیاموزد. بسیاری از دختران و پسران جوان لبنانی در عروسیشان، از آیین ها به ویژه فرهنگ پوشش ترکها الگوبرداری میکنند.
همچنین، به دلیل بحران اقتصادی در لبنان، بسیاری از لبنانیها خواستار تحصیل در ترکیه هستند. دانشگاههای ترکیه در لبنان شهرت خوبی دارند و دولت ترکیه از طریق برنامههای آموزشی مختلف به دانشجویان لبنانی این امکان را میدهد که با بورسیه تحصیلی در ترکیه تحصیل کنند. بورسیه تحصیلی سازمان ترکهای خارج از کشور و جوامع خویشاوند (YTB) یکی از فرصت های آموزشی پیشرو مورد بحث است.
آنکارا با اعطای بورسهای تحصیلی به لبنانیها، مشارکت در فعالیتهای فرهنگی و اعطای شهروندی به هزاران لبنانی، به تقویت پیوندهای قومی و فرهنگیاش با مردم آن کشور ادامه میدهد. از نوامبر 2010 که رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان از بیروت دیدار کرد، ترکیه در لبنان مشغول به سرمایهگذاری در بازسازی نمادهای دوران عثمانی شده است که از جمله این نمادها ایستگاه قطار طرابلس میباشد؛ این ایستگاه جزئی از خط راهآهن تاریخی حجاز است.
به طور کلی، هدف ترکیه ایجاد قدرت نرم در لبنان از طریق تقویت «روابط مشترک» میباشد. یکی از مکانیسمهایی که بر تقویت روابط فرهنگی بین ترکیه و لبنان تمرکز دارد، آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه، موسوم به «تیکا / TIKA» است. تیکا که در اوایل دهه 1990 تأسیس شد، در سال 2002 در 15 کشور فعال بود اما امروزه با 61 دفتر و زیرمجموعه در 170 کشور فعالیت انجام میدهد. بودجه مصرفی تیکا در سال 2019، 550 میلیون لیره یعنی حدود 75 میلیون دلار بوده است. تیکا به عنوان یک «واسطه اجرایی سیاست خارجی» ترکیه، بهویژه در کشورهایی که با آنها ارزشهای مشترک وجود دارد، عمل میکند. بهطوریکه اولویتهای سیاست خارجی را شناسایی، اولویتبندی و هماهنگ میکند.
از سال 2006، تیکا تقریباً 126 پروژه را در لبنان با تخصیص بیش از 33 میلیون دلار تکمیل و در اختیار مردم لبنان قرار داده است. دفتر هماهنگی تیکا در بیروت در سال 2014 تأسیس شد و یک دفتر حسابرسی نیز در 22 مارس 2019 در طرابلس، لبنان افتتاح گردید.
تیکا، به پروژههای حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی در لبنان اهمیت زیادی میدهد. در این زمینه، آژانس به مرمت بسیاری از آثار دوره عثمانی پرداخت؛ برخی از این موارد، بازسازی فواره حمیدیه از دورهی عثمانی، برج ساعت طرابلس و مسجد پُرتاس در شهرک صنعتی بیروت است. آژانس همچنین در مرمت مدرسه شهید مفتی حسن حلید و مسجد حمیدیه در منا مشارکت داشت (TIKA, 2019).
تیکا همچنین به فعالیتهای آموزشی اهمیت میدهد و تلاش میکند تا تبادل فرهنگی بین دو کشور را از طریق مؤسسه یونس امره- YEE در بیروت ترویج کند. این مرکز در 22 مارس 2012 تحت نظارت سفارت تأسیس شد و پروژهها و فعالیتهای بسیاری را توسعه داده است (YEE,2017) فعالیتهای ارائه شده توسط مرکز فرهنگی بیروت با هدف تبلیغ فرهنگ ترکی و آموزش یادگیری زبان ترکی و جذب افرادی که زبان و فرهنگ ترکی را میشناسند، در لبنان میباشد. اگرچه به دلیل همهگیری کووید-19 محدودیتهایی وجود داشت، اما این فعالیتها در مرکز فرهنگی بیروت به عنوان درس آنلاین ترکی به بیش از 6500 دانشآموز ارائه شد.
در 23 مارس 2012، مرکز فرهنگی ترکیه به نام موسسه یونس امره (YEE) در بیروت با حضور عمر دینچر وزیر آموزش ملی ترکیه افتتاح شد و برای کسانی که می خواهند زبان، فرهنگ و هنر ترکی را مطالعه کنند، خدماتی را ارائه می دهد. از نگاه صاحبنظران حوزه فرهنگی، افتتاح این مؤسسه در بیروت گامی بسیار مهم برای روابط لبنان و ترکیه تلقی می شود. در مراسم افتتاحیه، وزیر ارتباطات و روابط عمومی و ولید داود سفیر این کشور و همچنین بسیاری از دیپلمات ها و سیاستمداران لبنانی حضور داشتند. داود در سخنرانی افتتاحیه خود گفت: «یونس امره نه تنها برای ترکیه، بلکه دری است که در آن دوستی و صلح شکوفا می شود.» همچنین دینچر، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه گفت: «مولانا را همه در دنیا میشناسند، اما یونس امره را نمی شناسند، چنین رویدادهای فرهنگی گام های مهمی در جهت تقویت روابط بین دو کشور و آشنایی بیشتر فرهنگی با یکدیگر هستند».
تیکا علاوه بر آموزش زبان ترکی که از طریق مؤسسه یونس امره دنبال میکند، رویدادهای فرهنگی و هنری مانند کنسرت موسیقی، نمایشگاه، هفته فیلم و کلاسهای صنایع دستی سنتی را نیز برگزار میکند. بهعنوان مثال، یک نمایشگاه لبنان در آرشیو عثمانی در سال 2014 برگزار شد و سمیناری درباره امپراتوری عثمانی و دوره عثمانی در سال 2015 در لبنان برگزار گردید. علاوه بر این، کنفرانس و نمایشگاهی در مورد آبراهها در لبنان برگزار شد.
تیکا نقش مهمی در توسعه روابط فرهنگی بین ترکیه و لبنان، تقویت تبادل اطلاعات و تفاهم فرهنگی بین دو کشور و تشویق همکاریهای فرهنگی و هنری ایفا کرده است (UDEF, 2019). این تلاشها با سازماندهی رویدادها، کنفرانسها و نمایشگاهها به تعمیق روابط فرهنگی بین دو کشور کمک کرد؛ بهطوریکه، لبنان میزبان رویدادهای مهمی بوده که توسط ترکیه سازماندهی شده است. نشستهای بینالمللی دانشجویی و نمایشگاههای تبلیغاتی دانشگاههای ترکیه از جمله فعالیتهایی است که میتوان به عنوان نمونه به آنها اشاره کرد که ماحصل و ثمره تعمیق روابط فرهنگی است.
در همین راستا، ترکیه، کنفرانسها و سمینارهای تاریخی با تمرکز بر سنتهای عثمانی و تأثیر آنها بر فرهنگ امروز ترکیه برگزار میکند. این دیدارها از نظر افزایش آگاهی از تاریخ مشترک و تعمیق درک متقابل بین دو کشور بسیار مهم است. این ابتکارات فرهنگی پیوندهای فرهنگی ترکیه و لبنان را تقویت میکند و عناصر تاریخی و فرهنگی تشکیل دهندهی هویت ترک را، برجسته میکند. همچنین، ترکیه با همکاری با دانشگاههای لبنان، فرصتهایی برای یادگیری زبان ترکی و آشنایی با فرهنگ ترکی برای دانشجویان فراهم میکند و پیوندهای فرهنگی را تقویت میکند که باعث تعمیق تفاهم و همکاری بین دو ملت میشود.
به عنوان مثال در تاریخ 8 نوامبر 2024، نشستی در آنکارا با عنوان «موجودیت ترک در لبنان و میراث عثمانی: پل دوستی بین ترکیه و لبنان» برگزار شد و در خصوص آمار ترک های لبنان و مناطق و محلات زندگی آنها اطلاعاتی ارائه گردید. در این نشست که در حقیقت گزارش انتشارات اورسام (ORSAM) (2014) تحت عنوان «موجودیت ترک در لبنان و میراث عثمانی: پل دوستی بین ترکیه و لبنان» مورد بحث و بررسی قرار گرفت، موجودیت ترکها در لبنان و میراث عمثانی را در 8 سرفصل جمعبندی شد: ترکمنهای آکار، ترکمنهای بالبک، ترکمنهای دنیه، ترکهای کرت، شهروندان ترکیه که مقیم لبنان هستند، خانوادههایی که از آناتولی به این منطقه کوچ کردند، ترکمنهای سوریه و چرکزها[2].
نتیجهگیری:
لبنان کشوری با تنوع فرهنگی و قومیتی است و ترکیه قصد دارد از راههای مختلف از طریق دیپلماسی قدرت نرم ایجاد کند. تمرکز آن بر توسعه فعالیتها و پروژههایی است که نیازهای همه اقشار جامعه را برآورده میکند. با این حال، ردپای تاریخ عثمانی و فرهنگ اسلامی به وضوح در ارتباطات فرهنگی ترکیه دیده میشود. اهمیت این دو عنصر خاص به شکلگیری هویت ترک و تحقق قدرت نرم آن کمک کرد. معهذا، ناتوانی ترکیه در تأثیرگذاری کافی بر گروههای سیاسی و اجتماعی در لبنان، هم به سیاست خارجی ترکیه و هم به تأثیر بلوکهای فرقهای و مذهبی در لبنان مرتبط است. از زمان تأسیس جمهوری، ترکیه سیاست خارجی محتاطانهای را با اهداف و آرزوهای محدود دنبال کرده است. ترکیه با تمرکز بر اهداف سکولار و غربزدگی، ضمن تلاش برای عضویت در اتحادیه اروپا، میخواست از خود در برابر بحرانها و درگیریهای مداوم در خاورمیانه محافظت کند و از گفتمانی مرتبط با گذشته عثمانی اجتناب کند.
بعد از سالهای 2002، رهبران ترکیه اگرچه تلاش میکنند با گرایش به شرق و توجه به هویت تاریخی خودشان، به توسعه و تثبیت جایگاه فرهنگی و اجتماعی خود دست یابند؛ اما همچنان موانع مختلفی وجود دارند که اجازه نخواهند داد ترکیه به کشور برتر بلحاظ سیاستگذاریهای فرهنگی در کشور لبنان تبدیل شود. به همین دلیل است که علیرغم تمامی تلاشهای صورت گرفته توسط دولت ترکیه در اوضاع و احوال ترکهای لبنان، هنوز در وضعیت سیاسی آنها تغییر حاصل نشده و هنوز هیچ نهاد مدنی مستقل و یا نماینده سیاسی ندارند. به نظر میرسد تحولات یکسال اخیر، سیاستهای فرهنگی و تبلیغی ترکیه را هم به مراتب بیشتر از قبل تحتالشعاع قرار داده است و حداقل برای دورهی موقت، مکانیسمهای قدرت نرم ترکیه کارایی لازم را برای متحقق کردن سیاستهای فرهنگی و سیاسی ترکیه را نخواهند داشت و اساساً زمینه و بستر لازم برای حضور و نقشآفرینی آنها هموار نخواهد بود.
در اصل، گفتمان قدرت نرم ترکیه به موازات افزایش و سقوط سیاست خارجی ترکیه است؛ به همین دلیل هم شاهد نوسانات زیادی در روند سیاست خارجی و نوع و میزان فعالیتها از جمله اقدامات و سیاستگذاریهای فرهنگی این کشور در مناطق جغرافیایی مختلف و اقالیم گوناگون فرهنگی هستیم. لذا بعید نیست با کاهش محسوس ظرفیت و پتانسیل مکانیسمهای قدرت نرم ترکیه در لبنان، شاهد تضعیف جایگاه این کشور هم باشیم.
معالوصف، به نظر میرسد با پایان یافتن تحولات منطقه و بازگشت روند عادی، ترکمنهای لبنان و لبنانیهای ترکتبار و دارای تابعیت ترکیه، بستر و ظرفیتی قابل اعتماد و دسترسپذیرتر جهت پیگیری منافع ملی و منطقهای ترکیه خواهند بود و رهبران آنکارا تلاش خواهند کرد از طریق آنها منابع ملی و منطقهای خودشان را پی بگیرند. بهطوری که همزمان با حملات رژیم صهیونیستی به لبنان، از طریق تیکا کمکهای زیادی به بیش از 100 نقطه در لبنان در حال انجام است که ترکمنهای ساکن شمال لبنان، ترکمنهای سوری در اولویت قرار دارند.
[1] - برای تحقق قدرت نرم ترکیه، بیش از ۲۰ سازمان دولتی و غیر دولتی و موسسات و انجمنهای علمی، فعالیتهای مختلف در این زمینه را بر عهده دارند اهم آنها بدین قرار است:- آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه (TIKA) - سازمان هماهنگ کننده دیپلماسی عمومی (KDK)- موسسه یونس امره (YEE)- سازمان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه (TRT) - خبرگزاری آناتولی (AA)- سازمان ترکهای خارج از کشور و جوامع خویشاوند (YTB)- شرکت هواپیمایی ترکیش (THY) - سازمان بین المللی فرهنگ ترکی (TÜRKSOY)- هلال احمر ترکیه (KIZILAY)- سازمان مدیریت بحران ترکیه (AFAD)- اداره امور مذهبی (DİB)- نیروهای مسلح ترکیه (TSK). (صادقیان، فدایی، 1402: 17)
[2] - سفر رجب طیب اردوغان نخستوزیر وقت ترکیه در سال 2010 به لبنان و سخنرانی وی در نزدیکی روستای ترکمننشین کاواشرا، نطقه عطفی در تغییر نگاهها به ترکهای لبنان شد. اعلام حمایت ترکیه از ترکمنهای لبنان باعث تقویت موقعیت و وجهه آنها شد. آمار جمعیت ترکمنهای ساکن لبنان حدود 150 هزار نفر است.