زنان در عربستان سعودی
نویسنده: فهیمه قربانی، پژوهشگر مهمان و عضو گروه خلیج فارس و کشورهای همجوار
در میان کشورهای جهان، عربستان سعودی از لحاظ ایجاد محدودیت برای زنان از بالاترین درجه برخوردار است. به نحوی که طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد، براساس شاخص های چهارگانه مشارکت و فرصت های اقتصادی؛ کسب تحصیل، سلامت و بقاء؛ و توانمند سازی سیاسی رتبه کلی این کشور در ارتباط با ابعاد مذکور در سال 2021 نسبت به سال 2006 افت شدیدی را پیدا کرده است که این امر حاکی از پسرفت این کشور در زمینه حقوق آموزشی، اقتصادی، سلامت و سیاسی زنان در دوره حکمرانی ملک سلمان می باشد. شایان ذکر است که تقریبا نیمی از جمعیت عربستان را زنان تشکیل میدهند؛ از جمعیت 08/35 میلیون نفری این کشور در ژانویه 2021، 2/42 درصد جمعیت زنان و 8/57 درصد جمعیت را مردان شامل می شوند.
از نگاه فرد هالیدی، مهمترین موانع در برابر حقوق شهروندی زنان در شیخنشینهای خلیجفارس به طور کلی و عربستان سعودی به طور خاص شامل این موارد میباشند: 1) ساخت پدرشاهی، مردسالارانه و الیگارشیک حکومت و ضعف نهادهای مدنی؛ 2) ساخت اجتماعی پدرسالار، قبیلهای و استمرار فرهنگ تابعیت؛ 3) مخالفت علمای محافظهکار وهابی و اسلامگرایان رادیکال در برابر فعالان زن و نهادهای مدنی برای پیشبرد حقوق شهروندی زنان. از نظر مضاوی الرشید، پژوهشگر برجسته سعودی سنت وهابیت رسمی عامل اصلی محدود کردن زنان سعودی در حوزه عمومی و حقوق شهروندی شان می باشد. در این ارتباط، وی آموزش دختران در دهه 1960 به منظور تلقین نمودن نقشی فقط داخلی (تنها در حیطه خانواده) به آنها و محروم بودن زنان سعودی از حق رانندگی کردن تا سال 2018 را مثال میآورد. الرشید نیاز رهبری سعودی به عدم از دست دادن وفاداری مردان که آن را وادار به حمایت از پدرسالاری در حوزه شخصی (محدوده خانواده)، توانمند ساختن مردان بر زنان و نهادینه کردن این امر در قانونگذاری و سیاست کرد، به عنوان دلیلی مهمتر برای محدود کردن نقش زنان بیان میکند.
به طور کلی، نظام قیمومت بر مبنای تفسیر وهابی، ازدواج اجباری، قوانین نامطلوب طلاق؛ سوءرفتار، آزار و اذیت برخی از مردان سعودی (پدران و برادران) نسبت به دختران خانواده و سختگیری شدید در قبال آنها برای مثال، در ارتباط با فعالیت اجتماعی شان (بروز مشکل «دختران فراری»)، لزوم رعایت اصل «تطابق قبیله ای» در ازدواج و امکان پذیری ابطال ازدواج توسط محاکم حقوقی در صورت عدم رعایت اصل مزبور تجلیات گوناگون تبعیض علیه زنان سعودی در حال حاضر هستند. اصل تطابق قبیله ای (درون همسری قبیله ای) بدین معنا می باشد که یک مرد ممکن است با یک زن از خاستگاه قبیله ای پایینتر یا حتی فاقد قبیله ازدواج کند، اما در مورد زنان این موضوع نم یتواند به طور بالعکس اتفاق افتد.
دو بعد مهم دیگر در رابطه با موضوع زنان سعودی، نخست مساله استفاده آنها از اینترنت و رسانههای اجتماعی و دوم، موضوع فعالیت های اجتماعی زنان سعودی طی دهههای اخیر میباشد. درخصوص بعد اول باید گفت که امروزه، نسل جوان زنان سعودی با استفاده از اینترنت و رسانههای اجتماعی مشکلات خود (برای مثال، بی عدالتی در استخدام زنان، موضوع دختران فراری به دلیل خانوادههای آزارگرشان و ممنوعیت رانندگی زنان تا پیش از لغو آن) را به اطلاع عموم میرسانند. در ارتباط با فعالیت های اجتماعی زنان سعودی، نورا دوآیجی معتقد است که در دهه 2010، یک جریان زنان در نتیجه انقلابات عربی و رشد رسانههای اجتماعی در ورای فعالگرایی دولتی زنان در عربستان شکل گرفته است که خود را در هنر، ادبیات، فیلم، سخنرانی و فضای اینترنت نشان می دهد. موضوع لغو ممنوعیت رانندگی زنان نیز دراصل، مطالبه این جریان بوده است، اما محمد بن سلمان ولیعهد این مساله را به عنوان یکی از دستاورهای خود مصادره میکند. فعالگرایی جدید زنان سعودی با دیگر جریانات فعالگرا مانند «مجمع حقوق مدنی و سیاسی سعودی» تعامل دارد و توانسته از تقسیمات قبیلهای، فرقهگرایانه و منطقه ای عبور کند.
در مجموع، تبعیض علیه زنان سعودی در دوره ملک سلمان را در سه سطح شامل عدم دسترسی برابر به نهادهای قضایی، حقوق سیاسی و آزادی های مدنی (برخورداری زنان نسبت به مردان از کمترین آزادی ها و حقوق سیاسی و ممنوعیت تشکیل احزاب سیاسی و انجمنها برای زنان)، حقوق اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی (نظام قیمومت برمبنای تفاسیر وهابی، سطح پایین مشارکت نیروی کار زنان؛ طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال 2021، 8/6 درصد مدیران سعودی را زنان تشکیل می دهند و درآمد یک زن به طور متوسط فقط 24 درصد درآمد یک مرد می باشد) میتوان خلاصه نمود. افزون بر این، با وجود انجام پارهای از اصلاحات در حوزه حقوق زنان طی سالهای اخیر، زنان سعودی هنوز باید برای اموری مانند کسب مراقبتهای بهداشتی خاص تأیید سرپرست یک مرد را داشته باشند. زنان در رابطه با ازدواج، خانواده و طلاق همچنان با تبعیض مواجه هستند. محاکمه زنان سرشناسی همچون لجین الهذلول، مایا الزهرانی، سمر بدوی، نوف عبدالعزیز و نسیمه الساده در سال 2020 که مخالف سیاستهای محمدبن سلمان هستند، از دیگر موارد نقض حقوق بشر در حوزه زنان سعودی نیز میباشند.
جهت ارجاع علمی: فهیمه قربانی، « زنان در عربستان سعودی»، تاریخ انتشار در سایت مرکز: 1401/6/9
نویسنده
فهیمه قربانی
فهیمه قربانی پژوهشگر مهمان در مرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه می باشد. نامبرده دانش آموخته مقطع دکتری رشته روابط بین الملل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران است. حوزه مطالعاتی وی شامل مسایل خلیج فارس است. این پژوهشگر عضو پیوسته گروه مطالعات مسایل خلیج فارس و شبه جزیره عربستان و عضو وابسته گروه های مطالعات کشمکش و همکاری در خاورمیانه و مطالعات ادبیات سیاسی و متن های اساسی در باب خاورمیانه می باشد.