گزيده هايي كاربردي از كارگاه دكتر صالح با عنوان ساز و كارهاي عملي نگارش و انتشار مقاله در مجلات معتبر خارجي

نوع مطلب: خبر

به نام خدا


- شیوه های عملی - تجربی انتخاب موضوع، نگارش و انتشار مقاله علمی در مجله های معتبر اروپا - آمریکایی + شیوه های درست اخذ فاند و پذیرش 

با تدریس و راهنمایی : استاد علم صالح 
استادیار علوم سیاسی در دانشگاه ملی استرالیا 
سه شنبه 28 تیر ماه 1401

گزارشگر : پریسا باقرزاده افشاری

سه موضوع پر اهمیت :
رابطه بین یک دانشجو،یک پژوهشگر، موسسه مطالعاتی و اساتید دانشگاه و دانستن هرکدام از این ها لازم است. 
چه معیارهایی مهم هست؟ 
استراتژی خودمان را چه به عنوان دانشجو یه استاد تقسیم کنیم. 
دانشجو باید آمادگی داشته باشد برای بازار و باید مهارت هایی که لازم دارد برای فارغ التحصیلی دانشجو باید آمادگی داشته باشد برای بازار و باید مهارت هایی که لازم دارد برای فارغ التحصیلی انجام بدهد و باید بسیار روی آن کار کند. 
یک استاد باید یافته های فراتر داشته باشد فراتر از چیزی که دانشجو نتواند به آن دسترسی داشته باشد.
دانشگاه و موسسه های ملی :
دانشگاه موظف است خدماتی ارائه بدهد، ارائه ورکشاپ هایی برای دانشجویان.
دانشگاه باید مستقل باشد و بتواند فضای مناسب و امن از نظر اخلاقی، علمی، فیزیکی و خدماتی ایجاد کند.
- دانشجو -
دانشجو برای اینکه بتواند موفق عمل کند باید بداند چگونه با دانشگاه رفتار کند و همه چی را در مورد دانشگاه بداند.
آنها چی می‌خواهند از دانشجو؟
اولویت آنها چیست؟
و باتوجه به معیار ها خود را آماده کند. 
دانشجو در کدام دانشگاه فارغ التحصیل شده است اگر دانشگاه ناشناخته باشد می‌توان از طریق معیار های مهم دیگر اقدام کرد.
نمرات مهم هستند و دانشجویانی که نمرات بالا می‌گیرند از پوئن بیشتری برخوردارند.
(خوب بودن کافی نیست باید خیلی خوب بود)
پاس شدن، سرکلاس های درس حضور داشتن، فعالیت های کلاسی و... جز وظایف اصلی دانشجو است. 
دانشجو باید بیشتر از وظایفش عمل کند و فراتر برود
در کنفرانس ها شرکت کند. 
داشتن publication و ZurnAl (روزنامه ) چاپ کرده باشد.
برای چاپ تلاش خودش را بکند که انگلیسی هم بنویسید برای راحت تر خواندن.
دانشجویان PHD خودشان باید از خودشان یاد بگیرند و فضای علمی ایجاد کنند.
برای یه کار موفق به دانشجو، استاد و دانشگاه نیاز داریم.
دانشجوی موفق استاد موفق میگیرد و استاد موفق دانشجو را موفق می‌کند.
دانشگاه هایی که در غرب داریم : درجه 2 یا تدریس محور و دانشگاه تحقیق محور
دانشگاه تدریس محور کارشان گرفتن دانشجو با تعداد بالا و تدریس و دادن مدرک است.
دانشگاه تحقیق محور تعدادکمی جذب میکند و چون اساتید وقت خود را می‌گذارند نمی‌توانند به تعداد زیادی از دانشجو ها تدریس کنند به علت سنگین بودن حجم تحقیقات.
دانشگاه -
دانشگاهی که تقاضا می‌کنید چه تفکراتی دارد و تمرکزش بر روی چه چیزی است؟
باید افکار آنها را خواند، همه دانشگاه ها استراتژی هایی دارند اما خواندن این ها اهمیت دارد باید خلاصه دانشگاه را دانست.
دانستن استراتژی آن دانشگاه ها اهمیت دارد وقتی در مصاحبه بگوییم این بخش استراتژی دانشگاه این است (برگه برنده را در درست گرفتید)
دانشکده تقاضا را به خوبی مطالعه کنید به خصوص آنهایی که مربوط به رشته تحصیلی هستند
باید مقالات اساتید را بخوانید، لازمه رفتن و وارد شدن این است که تمام دانشگاه را بلد باشیم و در مورد اساتید کاملا مطالعه کنیم.
اولین سوالی که پرسیده می‌شود :
چرا اینجا؟ 
که به نوعی سخت ترین سوال است و باید آماد بود با توجه به آمار هایی که در مطالعه دانشگاه و اساتید آن دانشگاه داشتید پاسخ دهید. 
موفقیت های دانشگاه ها را بخوانيد. 
مرحله اول publication :
 * تنها معیار سنجش چه کسی قوی است 
معیارهای سنجش مانند مقالات، مقالات کوچک که هم به زبان فارسی و هم انگلیسی باشد. 
کتابی که می‌خوانید بخشی از خلاصه آن را بنویسید. 
انتشار یا publication شامل مقاله علمی،پژوهشی
مقاله های ترویجی، آکادمیک
اولین چیزی که دانشگاه مورد اولویت قرار می‌دهد مقاله است.
مرحله دوم (تاثیرگذاری ‌) 
دانشگاه ها فقط نباید فضایی باشند برای تولید استاد و دانشجو
دیدگاه های مهم مانند حقوق حیوانات، محیط زیست، حقوق زنان، باید فهمید تمرکز دانشگاه به روی چه مسائلی است.
مرحله سوم (ایجاد فضای تحقیقاتی)
هر دانشگاه موظف است فضای تحقیقاتی ایجاد کند ودانشجو باید در این فضا فعال باشد.
برگذاری ورکشاپ، کنفرانس و شرکت در آنها.
* فاندینگ یا گرفتن پول
یکی از سخت ترین مراحل و لازمه آن انتخاب مؤسسه مناسب است.
جای مناسب تقاضا کنید و باید متقاعد کرد که فاندینگ بدهند.
پروپوزال (proposal) سخت است و با شناخت طرف مقابل بهتر نتیجه میگیریم.
چگونه می توان جواب گرفت؟
با نوشتن کتاب، ویرایش کردن کتاب، ترجمه مقاله ها
نقد مقاله ها و...

هرم سوم مثلث کاری (اساتید)
اساتید هم خود پژوهشگرن و هم پژوهشگر می‌سازند
آنها هم انسان هستند و مسائل علمی و اخلاقی دارند
نقص دارند و...
باید دانست که دانشجو چه توقعاتی از اساتید دارد و اساتید از دانشجو چه توقعاتی دارند.
فراتر از یک رابطه استادی باید ارتباط برقرار کند و موظف است فراتر از مراکز علمی ارتباط برقرار کند و دانشجو را به عنوان یک انسان و نه به عنوان دستگاه تولید علم نگاه کند و باید در وقت خود بخشنده باشد.
رابطه استاد و دانشجو باید یک دوستی آکادمیک و حرفه ای باشد.
هر استادی موظف است تا سه روز جواب ایمیل را بدهد.
* شیوه ایمیل فرستادن
باید پروتکل ها رعایت شوند وبرای یک استاد مهم است که آیا می‌توان با این دانشجو قدم بعدی را برداشت یانه؟!
در ارتباطات با اساتید اول دانشگاه ها و بعد اساتید را باید شناخت.
دانشجو باید صادق باشد تا اینکه بتواند مطالب خوبی ارائه دهید. 
چیزهای خوبی ارائه دهیدو سریع برید سر اصل مطلب
اول دانشجو باید خودش را معرفی کند، بعد شناخت خود از استاد و در آخر اینکه چه کاری می‌توانند با یکدیگر انجام دهند را مطرح کند.


* اپلای کردن

اولین قدم شناخت خود،  شناخت نقاط قوت و نقاط ضعف
دانشگاه و استادی که می‌خواهیم را کاملا مطالعه کنیم.
اولین قدم که دانشجو را به استاد معرفی می‌کند ایمیل است.
ایمیل نباید طولانی و خسته کننده باشد، جوری باید که جلب توجه کند، مختصر و مفید باشد به طوری که استاد CV را دانلود کند (Curriculum Vitae)
یا برنامه تحصیلی.
کار باید ساده، حرفه ای، خوانا باشد.
فونت، نشانه های نوشتاری باید رعایت شود.
رفرنس (Reference)

از کسی بخواهید که رفرنس عالی بدهد اساتید خیلی تاثیرگذار هستند.
اگر پروپوزال شایسته بود و شناخت ها به خوبی بودند اساتید اوکی می‌دهند.
Cover Letter
یک سری مطالب را نمی‌شود در CV شرح داد پس باید موضوع را توسعه داد
مطالبی که سانسور شده اند را با استفاده از مهارت Cover Letter مطرح کنید.

 

 

 

1.دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
2.پیام هایی که حاوی تهمت یا بی احترامی به اشخاص باشد منتشر نخواهد شد
3.پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد